Smarty.cz: Veľkosťou už nie sme start-up, ale zachovali sme si pružnosť a rýchlosť v rozhodovaní

Smarty.cz: Veľkosťou už nie sme start-up, ale zachovali sme si pružnosť a rýchlosť v rozhodovaní

 

Smarty patrí dlhodobo k najpopulárnejším internetovým obchodom, kde používatelia Plnej Peňaženky nakupujú smart zariadenia a notebooky. O skúsenosti z viac ako deväťročného podnikania v odbore smart elektroniky sa s nami podelil Jan Novotný, ktorý vo Smarty pôsobí ako Performance Marketing Specialist.

 

V stručnosti vysvetlite našim čitateľom, čím sa váš e-shop zaoberá.

 

Už viac ako 9 rokov sme špecialisti na smart elektroniku a všetko, čo sa jej týka. Našim zákazníkom poskytujeme široký sortiment produktov a služieb. V súčasnosti sa na našom e-shope nachádza viac ako 10 000 produktov, ktoré vieme doručiť už do 60 minút, a to aj cez víkend. Mimo širokej ponuky produktov ponúkame tiež výkup starého zariadenia, autorizovaný servis a tiež rozsiahle firemné riešenie pre veľkoobchodné spolupráce. S e-shopom prevádzkujeme aj kamennú predajňu Smarty Store umiestnenú na ulici Praha 1. Tá však v súčasnej situácii slúži len ako výdajné miesto.

 

Ako by ste opísali začiatky existencie vášho e-shopu? Ako ďaleko siaha jeho história?

 

Tak ako každý biznis, ktorý začína na zelenej lúke, sme na začiatku zažili ťažšie časy. Dôležité je ale to, že sme si z týchto namáhavejších začiatkov vzali zrejme doteraz najužitočnejšie skúsenosti a vedomosti, na ktorých staviame dodnes. Dôkazom dobre zvládnutého začiatku je okrem iného to, že po našom štarte už nevznikol žiadny nám podobný biznis.

Smarty

 

,,Stojíme si za tým, že všechno se dá naučiť."

 

Všimol som si, že váš tím má viac ako 100 ľudí. Priblížte nám, akého zamestnanca vlastne potrebuje internetový predajca ,,smart vecí". Či už ide o pozície alebo vlastnosti, ktoré by mali títo zamestnanci mať.

Smarty.cz rozumieme našim ľuďom a vieme, že mať v tíme dobrých ľudí je základ úspechu celej firmy. Veľký dôraz pri výbere preto kladieme na to, aby nováčik presne pasoval do firemnej kultúry a aj do dynamiky samotného tímu. Hoci čo sa týka veľkosti, start-up už dávno nie sme, ale napriek tomu sa nám stále darí zachovávať si niektoré jeho vlastnosti, ako je napríklad pružnosť rozhodovania a rýchlosť, s akou sa u nás dejú zmeny. Aj z tohto dôvodu je pre nás kľúčové spolupracovať s ľuďmi, čo sa neboja vziať  prácu a majú skvelé nápady, ako veci robiť lepšie. Príliš neskúmame, kto na škole získal lepší titul alebo ako dobre znejúce pozície v minulosti zastával, stojíme si za tým, že všetko sa dá naučiť.

 

Máte nejaké motto, ktorým sa všetci vo vašom tíme riadite?

 

Samozrejme! Nedávno dostalo naše B2B oddelenie novú tvár v podobe nového sloganu: nie je problém. A keďže sme za celú dobu našej existencie zistili, že u nás naozaj takmer všetko zodpovedá tejto vete, stala sa v podstate aj naším mottom. :)

 

Preferujete vo firme nejaký konkrétny hardvér alebo softvér, od ktorého očakávate, že vám umožní pracovať efektívnejšie?

 

Čo sa týka softvérového vybavenia, musím uznať, že využívame naozaj veľké množstvo väčších či menších nástrojov. Tým najdôležitejším je u nás Office 365, vďaka ktorému môžeme aj napriek väčšiemu množstvu zamestnancov zostať stále v jednej komunikačnej platforme. Rýchlo a prehľadne pracujeme so zdieľanými súbormi, rovnako ako pracujeme s rovnakými nástrojmi - ako napr. PowerPoint, Excel a pod. Čo sa týka hardvéru, tak sme vybavení zariadeniami značky Apple. To nám opäť umožňuje konzistentnú a efektívnu prácu s rovnakými nástrojmi, a nedochádza tak k technickým problémom pri zdieľaní súborov, pri práci s dátami atď.

 

Ako sa darí vašej internetovej predajni v dobe svetovej pandémie koronavírusu?

 

Ak existuje miesto, kde sa koronavírusová pandémia prejavila v pozitívnom svetle, tak sú to jednoznačne e-shopy. Trúfam si povedať, že všetky e-shopy (rovnako ako my) zažívajú nárast o viac ako desať percent. Aj napriek negatívnym vplyvom pandémie na business a na trh celkovo, sme úspešne spustili IT sortiment a naďalej ho rozširujeme!

Smarty.cz: Rozhovor

S pandémiou je spojená aj domáca výučba školákov. Mnoho rodičov muselo svojím deťom kvôli výučbe zadovážiť počítačovú výbavu. Prejavilo sa to na objednávkach vášho e-shopu? Bol medzi predávanými notebooky nejaký favorit, ktorý rodičia najčastejšie kupovali?

 

Toto, bohužiaľ,  nedokážeme úplne presne vyhodnotiť, pretože IT sortiment sme spúšťali až v druhom kvartáli minulého roka, v tejto dobe sa nám podarilo vystaviť na e-shope veľké množstvo nových produktov vrátane spomínaných notebookov. Úspešné spustenie nového IT sortimentu nám naznačilo, že v čase koronavírusovej  pandémie môžeme očakávať zvýšený záujem práve o IT produkty - najmä o notebooky. Medzi favoritmi pre kancelársku prácu či štúdium sa najviac prejavil HP 250 G7. Je to notebook s numerickou klávesnicou, 512 GB diskom pre bezstarostné ukladanie súborov a skvelým výkonom za veľmi príjemnú cenu 618 eur.

 

,,Jasne nastavené pravidlá, racionálne uvažovanie a osobná zodpovednosť každého z nás vo vnútri Smarty boli a sú kľúčom k úspešnému zvládnutiu aktuálnej pandémie."

 

Čo sa vám v minulom roku vo vašom e-shope najviac podarilo a čo vás naopak najviac sklamalo? 

 

S dovolením začnem z druhého konca - teda, čo nás skôr sklamalo. Nikoho neprekvapí, že sklamanie bude prameniť hlavne zo vzniknutej koronavírusovej situácie. Neustále zmeny týkajúce sa zatvárania, otvárania a opätovného zatvárania predajne, v nás nevyvolávali pozitívne emócie. Ani nemohli, keďže nekonzistentné vládne opatrenia nás pri komunikácii so zákazníkmi stavalo do úlohy, kedy sme to boli mnohokrát práve my, kto musel našim zákazníkom vysvetľovať, prečo si nemôžu na predajni kúpiť puzdro k svojmu telefónu, ktorý si objednali na e-shope s vyzdvihnutím na predajni. Z čoho však máme obrovskú radosť, je to, akým spôsobom sme túto nepríjemnú dobu a situáciu zvládli (a stále zvládame). Jasne nastavené pravidlá, racionálne uvažovanie a osobnú zodpovednosť každého z nás vo vnútri Smarty boli a sú kľúčom k úspešnému zvládnutiu aktuálnej pandémie.

 

Vo vašom e-shope môže zákazník naraziť aj na použitý tovar. Ako dlho  ho už ponúkate a aký veľký je oň záujem?

 

Tento rok sú to už 4 roky od spustenia predaja použitých zariadení a ich vykupovania. Od tej doby sme prešli veľkú cestu s ohľadom na zlepšenie zákazníckej skúsenosti, vylepšili sme výkupné podmienky a prezentáciu samotných produktov sme taktiež posunuli o niekoľko úrovní vyššie. Už od začiatku cítime v použitých zariadeniach veľký potenciál, a preto mu venujeme pomerne veľa času a úsilia. Naším cieľom je byť lídrom v online vykupovaní a predávaní použitého tovaru.

 

Keby ste si mali vybrať jediné zariadenie z vašej ponuky, bez ktorého by ste sa nedokázali zaobísť, ktorého by to bolo?

 

Kávovar. Nič nezačne pracovný deň lepšie ako kvalitná káva z kávovaru. :) Ak by sme sa zamerali priamo na zariadenie pre prácu, tak sa určite nedokážem zaobísť bez notebooku a dvoch monitorov.

Notebooky

,,Vďaka jednoduchej organizačnej štruktúre a takmer neexistujúcim schvaľovacím procesom máme možnosť realizovať vlastné nápady a inovácie veľmi rýchlo."

 

V čom ste lepší ako vaša konkurencia?

 

Osobne ako jednu z najdôležitejších výhod vidím flexibilitu, s akou dokážeme efektívne riešiť vzniknuté situácie. Vďaka jednoduchej organizačnej štruktúre a takmer neexistujúcim schvaľovacím procesom máme možnosť realizovať vlastné nápady a inovácie veľmi rýchlo, čím sa nám darí implementovať nové nástroje a procesy dostatočne efektívne na udržanie strmého firemného rastu. Jednou z ďalších výhod sú vlastné záruky, ktoré ponúkame svojím zákazníkom, veľmi silná firemná zóna, rýchlosť doručenia objednávky a zákaznícka starostlivosť, ktorá je k dispozícii aj cez víkend.

 

Prezradíte nám nejakú novinku, ktorú v najbližšej dobe chystáte pre vašich zákazníkov?

 

Pre našich zákazníkov máme neustále nejaké novinky a vylepšenia. Snažíme sa ísť naproti ich potrebám. Namiesto prezradenia niektorých pripravovaných noviniek by som tak skôr spomenul tie, ktoré sme nedávno realizovali. Ide okrem iného aj o už spomínané doručenie do 60 minút po Bratislave prostredníctvom služby Liftago, možnosť vyzdvihnutia objednávky na Smarty sklade Zličín, dostupnosť zákazníckej starostlivosti aj cez víkend alebo možnosť využitia vykúpenia starého zariadenia ONLINE - teda bez nutnosti návštevy predajne.

 

Je niečo, čo by ste poradili vašim zákazníkom pred tým, než sa rozhodnú pre nákup u vás, aby boli s vybranými produktmi spokojní? 

 

Odporúčam dôkladné prečítanie popisov produktov, ktorý náš tím produktových manažérov vypracúva s veľkou kvalitou a zameraním na informačnú hodnotu. Dôležité je tiež navštíviť sekciu s recenziami, kde naši zákazníci popisujú svoje pozitívne, ale aj negatívne skúsenosti s už zakúpeným produktom. Inšpirujte sa nimi. Sú totiž o krok pred vami, lebo produkt už vlastnia.

Prihlásiť sa

Tu sa môžete prihlásiť pomocou Vašich prihlasovacích údajov

Zabudli ste heslo?
alebo Prihlásiť cez Facebook Prihlásiť cez Google

Registrovať sa

Zaregistrujte sa zadarmo a začnite využívať PlnáPeňaženka.sk

(i) Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať