Dobrodružstvo do batoha

Zrelaxovať sa dá aj pri dobrej knihe. Lenže ako nájsť takú, ktorá vo vašej batožine nebude zaberať priveľa miesta a prispeje k nezabudnuteľnému zážitku z vašej dovolenky? Poďme sa spoločne pozrieť na niekoľko tipov od našej kolegyne Katky.

16. 7. 2022 Katka
Recenzia Panta Rhei

Celkové hodnotenie

Počet hviezdičiek: 5,0 / 5

Každý z nás si čas na dovolenke plánuje a predstavuje inak. Niekto oddychuje na pláži s drinkom v ruke, niekto by zas nevydržal desať dní sedieť a nič nerobiť, potrebuje objavovať a spoznávať. Nie len miestne bary, ale aj kultúru, kuchyňu, jazyk či ľudí. Čas pomedzi to využívame na nabratie síl, ktoré budeme potrebovať pri prekonávaní nových dobrodužstiev. Najväčším problémom knihomoľov je počet kníh, ktoré si so sebou môžu vziať. Jedna bude málo, dve by mohli stačiť, ale tri sú istota. A tá štvrtá poistka, veď čo ak náhodou! Ak ale patríte k tým, čo trávia aj hodiny vyberaním tej správnej knihy, možno vám pomôžu naše tipy.

Oddychovka, pri ktorej nemusíte premýšľať

Ak aj máte radi náročnejšiu literatúru, silné príbehy a historické historky, niekedy skrátka musíte siahnuť aj po niečom, čo vybočuje z vašich preferencií. Najlepšie sú na to také knihy, ktorých štýl písania je veľmi jednoduchý, neodohráva sa tam priveľa akcie a zápletka nezaberie väčšinu príbehu. Skrátka a dobre, niečo, čo sa číta samo a čo si nevyžaduje sústredenie aj tej poslednej mozgovej bunky. Svojej hlave tak doprateje zaslúžený oddych, ale zároveň tak uspokojíte aj svoje čitateľské srdiečko.

Romantický Bridgerton

Bridgerton je súčasným hitom najmä vďaka rovnomennému seriálu, ktorý v roku 2020 odvysielal Netflix. Keď som sa dozvedela, že ako predloha seriálu slúžila séria kníh, okamžite som po nej siahla. Chcela som totiž vedieť, ako bude príbeh súrodencov Bridgertonovcov pokračovať.

Už to tak býva, je to akýsi zvyk, že filmové a seriálové adaptácie sú len zriedkakedy lepšie, ako knižné prevedenie. Nikoho by preto nemalo prekvapiť, keď poviem, že knihy z tejto série sa mi páčili oveľa viac, než samotný seriál. Hlavne druhá kniha, ktorá rozpráva príbeh najstaršieho zo súrodencov, Anthonyho. V knihe čitateľ lepšie pochopí pohnútky mladého vikomta a má lepšiu príležitosť nahliadnuť do jeho charakteru.

Každá z kníh sa venuje jednému z ôsmich súrodencov. Dámy majú prednosť a tak netradične sériu otvára štvrtá v poradí, mladučká Daphne, až po nej nasleduje zvyšok rodiny, zoradený v abecednom poradí. Štvrtá kniha preto odkrýva príbeh tretieho v poradí, Colina. Mladý svetobežník, ktorý sa vydáva až za hranice Anglického kráľovstva, len aby ukojil svoju zvedavosť. Po rokoch sa vracia do rodinného sídla a opätovne sa stáva súčasťou smotánky, ktorej najväčším problémom je vybrať vhodného ženícha či nevestu.

Aj napriek tomu, že o tejto sérii stále hovorím ako o ľahšom čítaní, niektoré pasáže ma nenechali chladnou a vstávala som pri nich zo stoličky. Niekedy príbehy prežívam až príliš a často z moje izby počuť ochkanie nad peknými pasážami, ale aj hromženie na správanie jednotlivých postáv, či vývin samotnej situácie. V tomto prípade to nebolo inak. Penelope, ktorá v tomto príbehu hrá jednu z hlavných úloh, som si obľúbila už v prvej knihe. Baví ma pozorovať, ak sa počas série jej charakter vyvíja a čo z neho nakoniec vzniklo.

Bridgertonovcov síce berieme ako sériu deviatich kních, ktorá mapuje život jednej rodiny, príbehy súrodencov však možno čítať aj nezávisle od toho, ako nasledujú. Každá kniha je totiž iná, svojská a deje na seba až tak nenadväzujú. Isté zmienky tam sú, to áno, ale nie je to tak, že by ste sa hneď na prvej stránke stratili.

Romantický pán Bridgerton

pan bridgerton

Romantický pán Bridgerton

• Väzba: tvrdá
  • Počet strán: 288
  • Jazyk: slovenský
  • Počet hviezdičiek: 5

12,50 €

Nakúp s cashbackom

Celkové zhrnutie

• väzba
  • počet strán
  • jazyk
  • dej

Počet hviezdičiek: 5,0 / 5

Nakúp s cashbackom

Klasika, ktorá nikdy neomrzí

Klasická literatúra. To je čosi, čo je aktuálne aj po rokoch a vyvoláva to v nás rovnaké pocity, ako v ľuďoch v čase, keď tieto diela vznikli. Mnohé z nich možno považovať za nadčasové, dokonale totiž neopísali len dobu predtým, ale aj tú, ktorú dnes žijeme. Až si človek niekedy myslí, že autor musel vidieť do budúcnosti. Niektoré diela sa klasikou stali pre pútavosť a tajomnosť svojho diela. Tak ako tak, asi sa všetci zhodneme na tom, že niektoré diela z tejto kategórie, by človek mal prečítať aspoň raz za život.

Jeho temná excelencia

Kto by nepoznal vysokého, štíhleho a bledého muža s červeným pohľadom a lačnými perami? Pravdepodobne sa nájdu takí, ktorých príbeh grófa Draculu neláka, ale toto meno už určite každý správny knihomoľ počul.

Kultový príbeh najznámejšieho upíra všetkých čias rozpráva britský právnik Jonathan Harker, ktorý sa do mrazivej Transylvánie vydáva ako pobočník prestížnej právnickej firmy, aby bol ctenému grófovi nápomocný pri vybavovaní všetkého, čo potrebuje na presťahovanie svojho rozsiahleho majetku do Anglicka. Ktovie, keby bol tušil, čo ho v obklopení karpatských hôr čaká, túto cestu by si pravdepodobne rozmyslel.

Bram Stoker vsadil na tajomno a od samotného začiatku sa príbeh nesie v trochu strašidelnom duchu. Svoje tomu pridávajú aj poverčiví ľudia, ktorí žijú v okolí Karpát, poznajúc všetky legendy a povesti, ktorými sú vrchy opradené. Ukazuje sa, že strach z nepoznaného ľudí ovláda už od nepamäti.

Prvá polovica knihy pozostáva zo zápiskov samotného Jonathana, ktorý dopodrobna mapuje svoju cestu do Rumunska, ale aj pobyt u zvláštneho grófa. V druhej časti knihy sa stretávame s ďalšími postavami, ako napríklad s pôvabnou Mínou a šarmantnou Lucy, ktoré do príbehu namiesto odpovedí, vnesú ešte viac otázok. Všetko sa zamotá, keď na scénu prichádza doktor Seward. Pútavo napísané záznamy z denníkov jednotlivých protagonistov, vás nútia čítať, až dokým nezistíte, čo sa vlastne deje.

Túto knihu som prečítala už niekoľkokrát a zakaždým mám pri nej rovnaký pocit. Aj napriek tomu, že viem, ako príbeh skončí, vždy sa nájdu pasáže, pri ktorých zatajujem dych, kožu mi pokryjú zimomriavky a prechádza mnou príjemná vlna vzrušenia z dobre napísaného príbehu. Oceňujem najmä, že Bram do príbehu zakomponoval aj historické udalosti, na základe ktorých neskôr celý strašidelný príbeh o upírovi, čo saje krv mladým pannám, vznikol. Stále sa totiž nájdu ľudia, ktorí nevedia, že Dracula bol skutočná historická postava. Bolo ňou transylvánske knieža Vlad III. Tepeš, ktorý bránil hranice svojho kniežatstva pred početnou osmanskou armádou Preslávil sa najmä svojím krutým prístupom k nepriateľským vojakom. Bol to práve on, kto ich nechal napichovať na drevené koly. Patril aj do dračieho rádu kráľa Žigmunda Luxemburského, vďaka tomu možno vznikla prezývka Drácula.

Dracula

dracula

Dracula

• Väzba: tvrdá
  • Počet strán: 480
  • Jazyk: slovenský
  • Počet hviezdičiek: 5

17,09 €

Nakúp s cashbackom

Súhrn hodnotenia

• väzba
  • počet strán
  • jazyk
  • dej

Počet hviezdičiek: 5,0 / 5

Nakúp s cashbackom

Z domácej knižnice

Svetových autorov, ktorí by nemali chýbať vo vašej knižnici, je mnoho. Nie len tých z Ameriky, ktorí knižný trh dobývajú pravidelne, v posledných rokoch sa do popredia dostávajú aj severskí autori a najmä ich kriminálne príbehy, ktoré pokryjú vaše telo zimomriavkami aj na miestach, kde by ste neverili, že je to možné. V dnešnej dobe však nemusíme chodiť tak ďaleko. Stačí sa pozrieť na domáci trh, kde nám vyrastá dostatočné množstvo budúcich spisovateľských hviezd. Niektorí už vyrásť stihli a ich diela sa prekladajú do mnohých jazykov. Poďme si predstaviť aspoň zrnko z toho, čo nám domáca scéna ponúka.

Stein a Barbarič, k vašim službám

Na detektívky všeobecne musí mať človek žalúdok. Nie každý je stavaný na podrobný opis mŕtvych tiel a všetkých tých zločinov, ktoré sú s tým spojené. V dnešnej modernej dobe existuje celý rad techník a spôsobov, pomocou ktorých možno páchateľa odhaliť a následne dolapiť. Aj napriek tomu to však niekedy trvá dlhšie, než by sme si želali. Predstavte si však, aké to muselo byť v minulosti? Žiadne rozbory DNA, UV lampy, všakovaké magické prášky na otlačky prstov. O čomsi takom v 16. storočí nechyrovali a predsa, aj v tých dobách existovalo množstvo vyšetrovateľov, ktorí sa zaoberali riešením menších či väčších priestupkov, aj hrdelných zločinov, medzi ktorými sa najviac vynímal ten najohavnejší, vražda.

Jurajovi Červenákovi sa podarilo vytvoriť čosi, čo predtým na slovenskom knižnom trhu chýbalo. Historická detektívka, ktorá neotravovala množstvom faktov, bolo v nej však všetko podstatné, aby človek získal predstavu o dobe, v ktorej sa dej odohráva. Na pozadí vojnou zmietaného Uhorského kráľovstva, mocenských bojov, politických škriepok a intríg šľachticov, vytvoril príbeh, ktorý sa tohto všetkého dotýka a predsa aj nie.

Osemdielna séria o kapitánovi Steinovi, hrdinovi z Dotisu, záletnom notárovi Matejovi Barbaričovi a tajomnom katovom synovi Jarošovi, svoju púť štartuje v malebnom banskom meste v strede Slovenska, v Banskej Štiavnici. Trojicu dáva dokopy záhadná smrť zemana Velického, ktorého telo našli na mieste, o ktorom sa pod rúškom tmy rozprávajú strašidelné príbehy, ktorým mnohí veria, ale niektorí ich považujú za obyčajné babské povedačky, ktorými sa strašia deti. Ako tajomný príbeh údajnej čarodejnice súvisí s týmto prípadom?

Mŕtvy na pekelnom vrchu

mrtvy na pekelnom vrchu

Mŕtvy na pekelnom vrchu

• Väzba: tvrdá
  • Počet strán: 256
  • Jazyk: slovenský
  • Počet hviezdičiek: 5

12,30 €

Nakúp s cashbackom

Súhrn hodnotenia

• väzba
  • počet strán
  • jazyk
  • dej

Počet hviezdičiek: 5,0 / 5

Nakúp s cashbackom

Vďaka Červenákovým opisom sa prenesiete do Štiavnice na konci 16. storočia a po niekoľkých stránkach máte chuť zbaliť sa a ísť sa tam pozrieť na vlastné oči, len aby ste zistili, či miesta, o ktorých píše, skutočne existovali a ak áno, či sú ešte stále na svojom mieste. Dynamika príbehu vás priam núti nepohnúť sa z miesta, neodvrátiť sa od textu a hltať stranu za stranou. Príbeh je písaný naozaj pútavo, pri niektorých pasážach mi ruky pokryla husia koža a bez hanby priznávam, že nechýbal ani strach.

Okrem postupného odhaľovania prípadu sa dozvedáme aj čo to z príbehu hlavných protagonistov. Nikoho neprekvapí, že v týchto pohnutých časoch ľudí spájala najmä vojna. Kapitán Stein sa v nej stal hrdinom, za svoje zásluhy získal hrad na Striebornej skale a odniesol si z nej zranenie, ktoré ho poznačilo na celý život a viac mu nedovolilo zasiahnuť do poriadneho boja. Kaprál Jaroš utiekol z domu a aby otčinil hriechy minulosti, prihlásil sa do vojska. Notár Barbač síce na svojom boku nosí zavesenú parádnu zbraň a veľmi rád pripomína, že na štúdiách v Prahe sa učil šermovať, do pravého boja nikdy nezasiahol, napriek tomu nesie slávne priezvisko. Jeho otec sa v protitureckých bojoch vyznamenal.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že táto trojica spolu nemôže fungovať. Tichý, hrôzu budiaci katov syn, večne ufrfľaný a s ničím nespokojný vojnový hrdina a mravnými hodnotami pohŕdajúci luterán. Opak je však pravdou a po prvej knihe Mŕtvy na pekelnom vrchu, z pera Juraja Červenáka vychádza ďalších sedem kúskov, ktoré vás rozhodne nenechajú sedieť v pokoji.

Krv prvorodených

krv prvorodenych

Krv prvorodených

• Väzba: tvrdá
  • Počet strán: 264
  • Jazyk: slovenský
  • Počet hviezdičiek: 5

12,30 €

Nakúp s cashbackom

Súhrn hodnotenia

• väzba
  • počet strán
  • jazyk
  • dej

Počet hviezdičiek: 5,0 / 5

Nakúp s cashbackom

Bonusové tipy

• Sapiens - fenomenálny Yuval Noah Harari spája nespojiteľné. Udalosti, ktoré spolu na prvý pohľad nijako nesúvisia, dávajú spolu dokonalý zmysel a odpovedajú na množstvo otázok o existencii a živote človeka.
  • Historky z Ivy Hill - séria príbehov z pera Julie Klassenovej vás prenesie do obdobia viktoriánskeho Anglicka. Túto sériu odporúčam najmä tým, ktorý majú radi Jane Austen.
  • Černobyľská modlitba - príbeh Černobyľskej jadrovej elektrárne pozná každý, ale čo príbehy ľudí, ktorých táto katastrofa priamo zasiahla? Svetlana Alexejevič, bieloruská novinárka, zozbierala mrazivé príbehy ľudí, ktorých katastrofa zasiahla najviac.
  • Zaklínač - séria príbehov o zaklínačovi Geraltovi zažíva druhú vlnu úspechu a to vďaka rovnomennému seriálu od Netflixu. Fantasy príbehy sú na dovolenku ako stvorené, odporúčam najmä prvé dve knihy, ktoré sú len zbierkou poviedok a čitateľ tak nemusí čakať na koniec dovolenky, aby sa dozvedel, čo sa s Geraltom dialo ďalej.
  • Čitateľ z vlaku o 6:27 - oddychovka v podobe zaujímavého príbehu z prostredia vlakových súprav francúzskeho metra, ktorá sa síce číta sama, ale nesie so sebou hlboké posolstvo.

Niečo málo o e-shope

Panta Rhei, ako tvrdia stránky e-shopu, je najdostupnejšie internetové kníhkupectvo, ktoré dnes nájdete už aj vo viac ako 60 predajniach po celom Slovensku. V ponuke nájdete najnovšie svetové diela, bestsellery, ale i klasiku, biografie či knihy s cestovateľskými radami, aby ste si mohli naplánovať vašu dovolenku snov. Okrem iného na stránkach nakúpite aj hry, filmy či hudbu.

Katka

Autor Katka

Na Orave dobre, na Orave zdravo - presne toto často počujeme z úst našej kolegyne Katky. Je vášnivou milovníčkou histórie a literatúry, preto sa niet čo čudovať, že zodrala už niekoľko párov tenisiek ako lektorka na Oravskom hrade. Okrem toho má rada dobré pivo a kvalitnú hudbu - na koncert Martina Garrixa je ochotná vycestovať aj stovky kilometrov. Doma ju teda často nenájdete a nepokúšajte sa o to hlavne v piatok večer.