Cyprus – ostrov lásky

Dovolenka na Cypre nemusí znamenať len all inclusive hotel a pláž, ale zažiť tu človek môže aj poriadny cestovateľský road trip.

14. 5. 2022 Karin

Milý Zápisníček,

výlet na Cyprus a kúpa leteniek prišli veľmi spontánne a neplánovane, kedy sme si jeden deň len dohodli, že by sme chceli ísť na pár dní niekde v rámci Európy. Lacné letenky z Prahy do Larnaky znamenali jasnú voľbu a pobyt od stredy do nedele bol úplne postačujúci.

Cyprus nie je len raj dovolenkárov

Cyprus ma nikdy nelákal ako cestovateľská destinácia a skôr som ju brala ako raj pre dovolenkárov, ktorí si cez cestovnú kanceláriu zarezervujú niekoľkodňový pobyt a strávia ho medzi hotelovým rezortom a plážou. Aké však bolo moje prekvapenie, keď sme začali tento výlet plánovať a zrazu sme zistili, že tri celé dni nám na Cyprus ani nebudú poriadne stačiť.

Dve hviezdičky niekedy úplne stačia

Z Prahy sme odlietali v stredu doobeda, let trval okolo troch hodín a vystúpili sme v Larnake, čo síce nie je hlavné mesto, ale je známou dovolenkovou destináciou na juhu ostrova priamo na pobreží mora. Ubytovanie sme zarezervovali cez Booking a išlo o dvojhviezdičkový hotel s raňajkami, ktorý sa nachádzal približne 25 minút jazdy autom od letiska. Cez lokálnu aplikáciu na jazdy sme si objednali šoféra a ten nás do hotela odviezol.

Na to, že sme mali ubytovanie v dvojhviezdičkovom hoteli, tak ich počet naozaj neodpovedal reálnemu stavu. Hotel a bazén bol veľmi čistý, nebol zanedbaný, v spoločných priestoroch bol bar, biliard, detský kútik a raňajky sa každý deň obmieňali.

Prvý deň po príchode sme sa len vydali na testovanie lokálnej kuchyne. Už dopredu som vedela, že Cyprus je známy produkciou svojho halloumi syra, ktorý milujem. Ale až po jeho ochutnaní na mieste som pochopila, čo halloumi je a otestovali sme jeho pravú chuť.

Autobusy a krásna Larnaka

Až okolo 80% Cyperčanov hovorí anglicky, takže sme nemali problém sa tu dorozumieť. Taktiež na tejto často ostrova funguje veľmi dobre MHD. Čo je však trošku problém je to, že smery autobusov nie sú nikde napísané. Je tam len tabuľa s číslami autobusov, ktoré z daného miesta jazdia, ale nie je tam smer ani zastávky, kam idú. Čiže sme sa vždy museli pred nastúpením šoféra spýtať, či ide tam, kam sme potrebovali. Cena lístkov na autobus sa pohybuje od 1,5 do 3 eur.

Na druhý deň ráno sme po raňajkách zbalili veci a vyrazili autobusom smer Larnaka, pričom v tomto májovom období bolo počasie veľmi príjemné, nad 20 stupňov, slnko a sem tam mierny vietor.

V Larnake je priamo na pláži pevnosť označovaná aj ako hrad a za ním je mešita, kam turisti síce môžu, ale musia byť samozrejme celí zahalení a len kúsok odtiaľ je kostol Sv. Lazarusa z 9. storočia s krásnym námestím a s hrobkou, kam je vstup zadarmo.

V okolí pláže Finikoudes je veľká promenáda s barmi, reštauráciami, kaviarňami, kde si každý príde na svoje. My sme si tam prišli na svoje hneď niekoľkokrát so skvelou stredozemnou kuchyňou, a to nielen s halloumi, ale aj pochúťkami z fety, pita chlebom, hummusom či morskými plodmi.

Podmorské múzeum Musan

Highlightom nášho cyperského výletu však bol nasledujúci deň, na ktorý som sa obzvlášť ja nesmierne tešila, pretože som mala zarezervované dobrodružstvo do podmorského múzea so sochami.

Musan je podvodné múzeum s 93 sochami nadživotnej veľkosti, ktoré sa nachádza približne 200 metrov od pobrežia v hĺbke od 8 do 10 metrov a za ideálnych okolností tam zoberie návštevníkov loď a následne majú ľudia dve možnosti. Buď idú šnorchlovať s inštruktorom, alebo ak má niekto certifikát na potápanie s bombou, tak idú do väčšej hĺbky ku dnu.

Vstup do múzea bolo nutné zarezervovať si cez niektorú z diving schools a bežné vstupné je 50 eur. Ja keďže nemám žiadny potápačský certifikát, som sa šla "len" šnorchlovať, čo bola za mňa dostačujúca voľba.

Ráno na 9:30 sme prišli do diving school, kde ma obliekli do celotelového neoprenu a šlo sa na vec. Bola som len ja a inštruktor, ktorý bohužiaľ zabudol kameru, takže z tohto zážitku nemám žiadne fotky, ale to nič nemení na tom, že som si to užila naplno. V môj deň, samozrejme, nepremávali lode, takže som si musela cestu k múzeu odkráčať a doplávať na miesto, ale tých cca 200 metrov nebol problém a s plutvami to šlo samo.

Múzeum je ohraničené bójkami, v strede je ešte plávajúca plošina, kde si môže človek oddýchnuť a na celý vstup je hodinu. Avšak, tento vstup tu nikto nekontroluje a myslím si, že sem môže vojsť ktokoľvek. Hodina bohate stačila. Toto múzeum predstavuje akýsi artificial forest a ukazuje aj to, ako sú deti odpojené od prírody (znázorňuje deti držiace kamery, cez ktoré pozerajú na svet). Sochy lákajú podvodné živočíchy a tým sa organicky menia.

Cape Greco a Nissi Beach

Po tomto dobrodružstve sme sa vrátili do diving school a odtiaľ vyrazili autobusom do národného parku Cape Greco, kde sú nádherné výhľady, útesy a je tu možnosť ako pešej prechádzky, tak sú tu aj cesty a parkoviská pre autá.

Keďže sa môj manžel tri dni pred odletom na Cyprus zranil na futbale a mal na nohe doslova čiernu modrinu a ledva chodil, tak som si Cape Greco z časti prešla sama. So spiacim dieťaťom v nosiči som sa vybrala na Blue Lagoon, Blue Holes a Love Bridge. Následne sme nasadli na autobus a šli sme smerom späť v časti Ayia Napa do sculpture park (park so sochami).

Tento park je vo vonkajších priestoroch, je bezplatný a je tu množstvo sôch mýtických zverí, príšer či antických bohov. Park je tu od roku 2014 a neustále sú sochy dopĺňané.

Ďalšou zastávkou bola zrejme najznámejšia cyperská pláž, ktorou je Nissi Beach a aj keď sme už toho zo sveta videli pomerne dosť, toto miesto nám vyrazilo dych. Nissi Beach pripomínala pláže v Karibiku, nádherné priezračné azúrové more, biely piesok, jedným slovom nádhera. More síce bolo studené, ale to nás nezastavilo pred osviežením. Všade sú tu bary, reštaurácie, hrá hudba, takže úplne ideálna dovolenková destinácia a pre nás relax na pár hodín.

Na Cypre sa jazdí na opačnej strane ako u nás, takže sme mali obavy z prenajatia auta, ale do Ayia Napa vedie z Larnaky diaľnica, takže by to nebol zrejme až taký problém.

Na ďalšie ráno začal náš posledný celý deň na Cypre. Keďže pre môjho muža bolo pomerne náročné kráčať, tak sme sa dohodli, že si spravíme jeden oddychový deň a vydali sme sa naspäť do Larnaky na Finikoudes beach. Nechýbal famózny lokálny stredozemný obed a večer sme zakončili drinkom, odviezli sa na hotel a o pol piatej ráno sme vyrazili taxíkom na letisko.

PS: Je veľká škoda, že sme na Cypre boli tak krátko, pretože aj neskôr sme zistili, že západná strana ponúka veľmi veľa turistických miest. Určite by sme sa sem chceli vrátiť, možno si požičať auto a vybrať sa na západnú, prípadne aj do tureckej časti. Cyprus hodnotím veľmi vysoko a milo tento ostrov prekvapil, keďže som si o ňom vôbec nemyslela, že má toľko, čo ponúknuť.

Karin

Autor Karin

Karina pochádza zo stredného Slovenska z Vrútok, ale asi ako polovica jej generácie žije v Prahe. Číta, píše a momentálne sa snaží balansovať medzi životom matky a ženy. Dovolenky v rezortoch nie sú nič pre ňu a je rada, že jej druhá polovička nie je z cukru a dobrodružstvá po svete zažívajú spoločne. Nuž a dcéra sa dobrodružnej povahe maminky musí prispôsobiť.