Recenzia Booking - Na Orave dobre

5. 10. 2019
Recenzia Booking - Na Orave dobre

Celkové hodnotenie

Počet hviezdičiek: 5,0 / 5

Od štítov Západných Tatier či Oravských Beskýd až na Slanický ostrov k Oravskej priehrade. Od zelene stromov v Oravskej Polhore až k farbe dreveníc v Zuberci. Od ťarchy povinností a príliš známeho sveta do pokojného neznáma. Región Orava podľa legiend pripomína sirotu – osamelú a vzdialenú od vplyvov okolitého sveta.

Orava však v súčasnosti prekvitá pestrou škálou služieb, ktoré napomáhajú rozvoju cestovného ruchu. Alžbeta, ktorá sa stará o sociálne siete Plnej Peňaženky, sa vybrala do Oravského Podzámku, v ktorom sa nachádza jedna z najnavštevovanejších kultúrnych pamiatok na Slovensku – Oravský hrad. Nádvoria hradu sú vyšúchané milónmi krokov, ktoré ročne prejde viac než 200 000 turistov. Tento výkon je však stále zanedbateľný v porovnaní s tým, koľko námahy si vyžiadalo postavenie tejto monumentálnej stavby, ktorá sa týči 112 metrov nad riekou Orava.

S Plnou Peňaženkou je rezervácia ubytovania tá najlepšia voľba

Od kedy poznám Plnú Peňaženku, ubytovanie nakupujem výhradne s cashbackom! Vďaka pohodlnému Booking.com som si  zarezervovala ubytovanie v Hoteli Palatín pre mňa a mojich rodičov.  Za rezerváciu som neplatila žiadne poplatky navyše, dokonca som mohla platiť až na mieste (dá sa platiť aj v hotovosti, aj kartou). Keďže musím skĺbiť pracovné povinnosti s tými študijnými, veľkou výhodou pre mňa bolo, že rezerváciu bolo možné bezplatne zrušiť ešte deň pred začiatkom pobytu. Za tento hotel s tromi hviezdičkami som zaplatila 142 € za dve noci, s izbou s tromi jednolôžkovými posteľami a raňajkami v cene. A keďže som použila preklik z Plnej Peňaženky, už o pár hodín po rezervácii som na účet Plnej Peňaženky z tohto pobytu dostala takmer 3 %  späť.

Hotel som zarezervovala na prvú polovicu septembra v dostatočnom predstihu, keďže hotel Palatín je obľúbený pre svoju lokalitu, ústretový personál a kvalitu ponúkaných služieb. Ide o nový hotel, ktorý nás pozitívne prekvapil. Jemný štýl a čistota zabezpečili najvyšší komfort. Milý personál a výborná reštaurácia sú tiež pozitívnym motom tohto hotela. Výhodou tiež je, že sa nachádza len dvesto metrov od Oravského hradu. Vďaka pár klikom navyše sme teda dostali perfektné služby a rovnako aj peniaze z Plnej Peňaženky. Získali sme teda dvakrát.

Na výlete s Booking.com a Jurajom Turzom

Prvý deň nášho výletu sa niesol v znamení cestovania z Ružomberka do Oravského Podzámku. Cesta to nie je veľmi ďaleká, v hoteli Palatín sme boli približne za hodinu cesty autom. Vyrazili sme už skoro ráno, aby sme mohli celý deň stráviť na tomto nádhernom mieste a užiť si trojhodinovú prehliadku Oravského hradu.

Najznámejším vlastníkom Oravského hradu bol uhorský palatín Juraj Turzo. Toto meno nás sprevádzalo celou komentovanou prehliadkou s lektorkou, no tiež v blízkej reštaurácii a pivovare Kastelán, kde môžete ochutnať aj pivo s rovnakým menom.

Oravský hrad oplýva šarmom a pôvabom, no tiež zaujímavou históriou. Napriek veľkému požiaru v roku 1800 nejde o ruinu, ale hrad je expozične veľmi dobre vybavený. Prejdete sa cez komnaty, ktoré patrili kráľovi Matejovi Korvínovi, prezriete priestory, v ktorých žil Matúš Čák Trenčiansky, či navštívite kaplnku sv. Michala, v ktorej slúžil aj Juraj Tranovský. Práve táto kaplnka ostala napriek požiaru zachovaná, čoho dôkazom sú aj pôvodné oltáre, renesančné maľby či portály dverí, ktoré sú naozajstným skvostom kamenárskej práce.

Známy Oravský hrad

Hrad sa vďaka svojej monumentálnosti stal priestorom, v ktorom sa odohráva mnoho slovenských rozprávok. Na filmovom plátne môžete Oravský hrad vidieť v rozprávke Kráľ Drozdia brada, Láska na vlásku či Sokoliar Tomáš. Z roku 1922 pochádza tiež najstarší film o Draculovi – Upír Nosferatu, ktorý sa rovnako natáčal na Oravskom hrade. Hlavnú rolu v tomto filme si zahral Max Schreck, ktorý bol podľa lektorky muž nelichotivého vzhľadu. Hovorí sa, že stačilo, že mu dolepili zuby a nechty a mohol ísť hrať upíra. Nebol však len škaredý, ale aj veľmi zvláštny – počas natáčania spával vo svojej osobnej rakve a hrýzol svojich kolegov.

Dracula však nie je jediným strašidlom, ktoré je charakteristické pre tento hrad. Počas prehliadky sme mali možnosť vidieť aj bielu pani Kláru, manželku kastelána hradu magistra Donča. Práve o nej je známa legenda, ktorá hovorí, že v snahe zachrániť život slúžky prišla o ruku, na čo o pol roka kvôli otrave krvi umrela. Dodnes sa údajne prechádza chodbami Oravského hradu. Výskyt paranormálnych javov sa pred pár rokmi snažila „odmerať“ aj skupina Američanov, ktorí na hrade nocovali. Ich teplocitlivé prístroje odmerali zvýšenú aktivitu duchov v expozícii archeológie, ktorá je najstaršou časťou hradu a pochádza už z 13. storočia.

Čoho sa taktiež nemusíte báť sú prehnané ceny. Hoci ide o populárne miesto pre výlet, ceny sú prijateľné. Na Oravskom hrade za vstupné zaplatíte pre základný okruh 7 € za dospelého a 3,5€  za študenta alebo dôchodcu. Deti do 6 rokov sú zadarmo. Pokiaľ ste rodina s dvomi deťmi, môžete taktiež využiť zľavu na rodinné vstupné. V prípade, že si zvolíte veľký okruh, ktorý trvá až tri hodiny, za dospelú osobu zaplatíte 10 € a seniorský či študentský lístok stojí 5 €. Na Oravskom hrade je bezplatné fotografovanie v exteriéroch, no ak chcete mať fotky aj z vnútorných expozícií, musíte si priplatiť 3 €.

Čo ešte Orava ponúka?

Vzhľadom k tomu, že Oravský hrad je veľmi navštevovaný, môže sa vám stať, že na svoju prehliadku budete musieť nejakú chvíľu počkať. Tento čas sa dá využiť napríklad na prezretie blízkeho múzea historických kočiarov. V tomto múzeu v Oravskom Podzámku zaplatíte vstupné 2 € za dospelého, 1,5 € za dôchodcu a 1,1 € za študenta. Pokiaľ si chcete robiť fotografie aj tu, priplatíte si 1 €. Prehliadka rozhodne stojí za to - budete mať možnosť vidieť najrozsiahlejšiu zbierku kočiarov a saní na území Slovenska.

Po prehliadke Oravského hradu sme si prešli okolie Oravského hradu a obec Oravský Podzámok. Na druhý deň sme sa tešili na degustáciu raňajok. Nielen od známych sme počuli, že hotel Palatín sa pýši výbornou kuchyňou, a to musím potvrdiť aj ja s rodičmi.

Po výdatných raňajkách sme skúsili trochu adrenalínu a vydali sme sa na splav rieky Orava. Priamo pod Oravským hradom sme nastúpili do dodávky, ktorá nás zadarmo previezla do Hornej Lehoty, kde sa splav na pltiach späť do Oravského Podzámku začal. Trvalo to približne hodinu a na plť sme sa zmestili s ďalšími 9 ľuďmi. Cena pre dospelého je 14,40 € a pre študenta do 18 rokov 9,60 €. Od mladého plťkára sme sa dozvedeli o histórii pltníctva aj pikošky o Oravskom hrade a táto cesta nám ubehla tak rýchlo, že sme sa ani nenazdali.

Po návšteve hradu a splave rieky sme svojej kondícii dali zabrať aj túrou na Roháčske plesá v Západných Tatrách. Síce je táto adventúra časovo náročnejšia, výhľady stoja za každú jednu sekundu výstupu nahor. Asfaltovou cestou zo Zverovky sme sa dostali až k Ťatliakovmu jazeru, pri ktorom stojí vôbec prvá turistická útulňa v Západných Tatrách. Od nej sme sa horským chodníkom dostali až k Roháčskym plesám a vodopádu, ktoré svojou krásou vyrážajú dych. Krištáľovo čistá voda, výhľady ako z pohľadníc...Orava je nádherná vo svojej jednoduchosti.

Výlet na sever Slovenska nám ponúkol potrebný oddych, pokoj, nové zážitky a skúsenosti a vďaka Plnej Peňaženke sa nám podarilo aj ušetriť peniaze. Vytiahnite teda nové topánky spoznávať krásy našej krajiny. Ochutnajte pravé bryndzové halušky, spoznajte nové miesta a ľudí. A buďme hrdí na krajinu, ktorú môžeme nazývať svojím domovom.

Tip na záver

Ak ste si zvolili Oravu ako svoju nasledujúcu destináciu, určite vám odporúčam, aby ste si na ňu vyhradili viac dní, minimálne predĺžený víkend. Navštíviť môžete aj Múzeum oravskej dediny v Zuberci, ktoré je sprístupnené už od roku 1975. Toto múzeum v prírode ponúka až 56 obytných domov, hospodárskych či sakrálnych stavieb, ktoré sú zaujímavými príkladmi ľudovej architektúry. Pre vstup do areálu si pripravte 4 € a 3 €.

Ak ste tiež fanúšikom wellnesu a zaslúženého oddychu, tak aj takéto služby Orava rozhodne ponúka. Zo Zuberca vám cesta do Aquaparku Meander Oravice zaberie len štvrť hodiny.

Hlavne pohodlne

Ešte pred tým ako sme sa vybrali na výlet sme si vďaka Plnej Peňaženke nakúpili obuv, ktorú na Oravskom hrade netreba podceniť. Hoci sa polovica prehliadky odohráva v interiéroch, pohodlné topánky potrebujete najmä na zdolanie takmer 700 schodov. Na webe Plnej Peňaženky som objavila 4%-ný cashback na stránke Deichmann.sk. Práve tam som si s rodičmi vybrala obuv, ktorá dokonale pristala podmienkam nášho výletu.

Ak sa vám naša recenzia páčila, prečítajte si aj o našej návšteve slnečného Portugalského regionu - Algarve.